.

2018: Lustrumjaar

In 2018, vierde het Leids Kamerkoor zijn 30-jarig bestaan met een spetterend lustrumjaar. Zo’n lustrum is altijd een prachtige aanleiding om een extra leuk en bijzonder programma op de bühne te brengen. Anderzijds was het ook een jaar waarin veel gebeurt en vele leden van ons koor zich extra actief inzetten om het lustrum tot een succes en
onvergetelijk jaar te maken.

HET LUSTRUMPROGRAMMA IN HET KORT

28 januari: Kethel avonddienst
Het lustrumjaar werd afgetrapt met een optreden in de serie avondmuziek in de dorpskerk Kethel op 28 januari. We zongen ons programma van het Maria-concert; een prima gelegenheid om dit programma bij een nieuw publiek ten gehore te brengen.

18 februari: Kinderconcert, Volkshuis, Leiden
We gaven twee concertjes op zondagmiddag in het Volkshuis. Dit concert was speciaal bedoeld voor kinderen, om hen kennis te laten maken met het live ervaren van muziek. Maar natuurlijk ook om ons vaste publiek de gelegenheid te bieden hun kinderen, kleinkinderen, buurkinderen, en stiefkinderen mee naar hun lievelingskoor te nemen.

4 maart: Korenontmoeting Leiden, Scheltema
De Contactgroep Leidse Koren organiseerde op 4 maart een korendag in Scheltema (Marksteeg 1, Leiden) waarvoor we ons koor direct hebben aangemeld. Doel van de korendag: een ontspannen en inspirerende ontmoeting tussen koren en koorleden onderling, naar elkaar luisteren en met elkaar zingen. Superleuk.

21 mei: Leidse Hofjesconcerten, Leiden
Topmuziek op toplocaties ! Op 21 mei, 2e Pinksterdag, was het Leids Kamerkoor uitgenodigd om mee te zingen aan de 10de editie van de Leidse Hofjesconcerten: een festival waar het Leidse publiek kan genieten van een keur aan artiesten en muziekstijlen in de prachtige ambiance van ruim twintig Leidse hofjes. Overal mooie locaties – overdekt en in de open lucht – waar optredens vonden plaats. Wij zongen delen uit ons zomerconcert.

17 juni: Zomerconcert in de Lokhorstkerk
Ons zomerconcert werd bijna een lustrumconcert op zichzelf. We hadden een wel heel bijzonder thema: 100 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog, waar we al een paar schitterende koorstukken voor uitkozen: Requiem (Herbert Howells) en Funeral Ikos (John Tavener). Bovendien componeerde Anneke Wittop Koning voor ons een speciaal lustrumstuk, passend in het thema.

17 en 18 november: Lustrumconcert
En dan natuurlijk onze grote lustrumconcerten in november. We voerden twee keer de Petite Messe Solennelle van Rossini uit. Een zeer uitdagend stuk, “Het werk is meer wervelend dan contemplatief en vergt van koor en solisten een uithoudingsvermogen en virtuositeit die minder gebruikelijk zijn bij liturgische muziek”, zodat we ons ook de tweede helft van ons lustrumjaar geen moment hoeften te vervelen.

En uiteraard op locaties die ons lustrum waardig waren:
Zaterdagavond 17 november in de Tempelzaal in het Rijksmuseum van Oudheden
Zondagmiddag 18 november in het Groene Kerkje in Oegstgeest.

Klik hier voor de programma’s van de concerten die al voorbij zijn.
Klik hier voor de programma’s van de concerten die komen nog.