Samenwerking met De Veenfabriek (2010)

 

Het Leids Kamerkoor greep het Internationale Jaar van de Biodiversiteit aan om mee te doen aan het PAP: Platteland als Podium. Dit is een muziektheaterproject van de Veenfabriek. Het project wil een brug slaan tussen platteland en stad, tussen stadsbewoner en boer, maar ook tussen professionele kunstenaars en lokale (amateur)organisaties.  Het optreden vond plaats in een boerenstal.


Voorjaarsconcert in Spaanse sfeer (2010)

 

In het laatste programma onder leiding van Hans Noyens bracht het Leids Kamerkoor een programma van Nederlandse (Sweelinck), Spaanse(Vasquez) en Amerikaanse (Lauridsen) componisten, met flamencodans als intermezzo.

Sweelinck: Psalmen
Lauridsen: Soneto de la noche, ‘Madrigali’
Vasques: Villancicos
Mäntyjärvi: Villancicos
Met medewerking van:

Josien Locher (dans)
Inmaculada de la Huerta (zang)
Gerard Postma (gitaar)
Farzad Aryanpour (gitaar)


Barcelonareis (2010)

 

In mei 2010 was het Leids Kamerkoor te gast bij de Club Muntanyenc Sant Cugat in Spanje waar we hartelijk en daverend zijn ontvangen.

Wij gaven daar een voorproefje van ons concert op 6 juni 2010


Kinderkerstconcert (2009)

 

20 december 2009
Evangelisch-Lutherse kerk,
Hooglandse Kerkgracht 26 te Leiden.

Een kerstconcert speciaal voor kinderen, met medewerking van verteller Piet Barnhoorn.


Selig sind die Toten (2009)

 

Op zaterdag 31 oktober gaf het Leids Kamerkoor een najaarsconcert: Selig sind die Toten. Uitgevoerd werden begrafenismuziek van: Heinrich Schütz (1585 – 1672): Musikalische Exequien Max Baumann (1917 – 1999): Requiem

Prachtige muziek ter begeleiding van het sterven, alsof Schütz en Baumann erin hebben willen samenvatten wat zich in het leven van de mens afspeelt. Droef maar ook nuchter en realistisch, zwaarmoedig maar ook verlichtend, somber en ook hoopvol en troostrijk.

Heinrich Schütz (1585 – 1672) Musikalische Exequien
Max Baumann (1917 – 1999) Requiem

Pauline van der Meer en Jessie Ehlhart sopraan
Nicolet Jansen alt
Hein Putter en Rien Klarenbeek tenor
Frits Hali bas

Jörn Boysen en Maria Sanchez basso continuo

Leids Kamerkoor o.l.v. Hans Noyens


Zomerconcert (2009)

 

Op vrijdag 12 en zaterdag 13 juni 2009 gaf het Leids Kamerkoor een concert met Joods Synagogale en Sefardische muziek.

Eén van de oudste en meest rijke muzikale tradities is die van het Joodse volk; het is dan ook interessant om een programma samen te stellen en daarin te laten horen hoe het muzikale idioom beïnvloed is door de tijdsgeest of door andere muzikale culturen.

De muziek van Rossi zoals die in de 16e eeuw in de synagoge van Mantua heeft geklonken tegenover die van Dov Carmel die bedoeld is voor algemeen gebruik in de meer ‘verlichte’ synagoge; de sefardische lyrische ballades van Paul Ben Haïm tegenover de dramatische toonzetting van het oud-testamentaire verhaal van Jephte in Bat Yiftach van Aaron Harlap. En dan de lichtvoetige, bijna populair aandoende composities van Oedon Partos en Misha Segal.
Kortom: een uitermate gevarieerd programma met een keur aan stijlen en smaken!

Een aantal stukken werd begeleid door de hoorniste Elske Groen. Zij nam ook een intermezzo voor haar rekening.

Het geheel stond onder leiding van Hans Noyens


Concert Weihnachtsoratorium (2008)

 

Vrijdag 12 en Zaterdag 13 december, 20 uur (zaal open 19.15 uur)

Op 12 en 13 december 2008 vierde Kamerkoor Hathor zijn 20-jarig bestaan en zijn nieuwe naam: Het Leids Kamerkoor.

Het werd een bijzondere uitvoering van het Weihnachtsoratorium, waarbij zowel het orkest als de solisten bestonden uit studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het orkest, Camerata Hagensis, onder leiding van Jörn Boysen, is een internationaal gezelschap dat gespecialiseerd is in barokmuziek op historische instrumenten.

Leids Kamerkoor o.l.v. Hans Noyens
Camerata Hagensis o.l.v. Jörn Boysen
Frank Venema, orgel
Merel van Geest, sopraan
Jan Kullmann, alt
Satoshi Mizukoshi, tenor
Eiji Miura, bas

 

Masterclasses door Nico van der Meel (2008)

 

De solisten zijn gecoacht tijdens vier openbare masterclasses op vrijdag 28 en zaterdag 29 november in de Oud-Katholieke Kerk in Leiden. Coach was zanger en zangpedagoog Nico van der Meel, bekend om zijn Bach-interpretaties. Hij heeft ook enkele keren met het koor gerepeteerd.


Concert voor en met kinderen (2008)

 

Hathor in de Lokhorstkerk met een concert met en voor kinderen!

Dat was eens iets heel anders. Een concert waar het publiek een hoofdrol vervulde.

op het programma stonden werken vanLuciano Berio
Jetse Bremer
Edward Elgar
Rudolf Escher
Claude Debussy
Astor Piazzolla


Giro d’Italia (2007)

 

In de kille en donkere decembermaand bracht Kamerkoor Hathor een muzikale reis door zonnig Italië. Een afwisselende tocht door het land en door de tijd. Van de San Marco in Venetië, waar Claudio Monteverdi in de vroege zeventiende eeuw maestro di capella was en waar hij zijn motetten Cantate Domine en Adoramus Te componeerde. Naar Napels, waar ruim een eeuw later Leonardo Leo zijn fraaie Miserere schreef voor dubbelkoor en continuo. Verder de oude wijken van Napels in voor enkele ontroerende volksliedjes in Napolitaans dialect.

Iets heel anders was Tre composizione corali van de uit Parma afkomstige Ildebrando Pizzetti, een stuk dat getekend is door de sfeer van de tweede wereldoorlog. We besloten met een grappig Siciliaans liefdesliedje uit 2002 van Luciano Berio.

Aan dit concert werkten mee:

Kamerkoor Hathor o.l.v. Hans Noyens

Jörn Boysen, klavecimbel
Hen Goldsobel, violone
Maria Sanchez, cello


Kamerkoor Hathor met Kamerkoor 4bij4 (Utrecht) (2007)

 

Op de grens van lente en zomer gaf het Leidse Kamerkoor Hathor o.l.v. Hans Noyens samen met het Utrechtse Kamerkoor 4 bij 4 o.l.v. Itamar Lapid en een vocaal solistenkwartet een gevarieerd concert met muziek van Engelse, Russische, Scandinavische en Amerikaanse bodem. Hoogtepunt was de dubbelkorige mis in G van de Ralph Vaughan Williams (1872-1958) met vier solisten. De Five Folksongs, speelse arrangementen gebaseerd op oude ballades, lieten zien hoe veelzijdig deze Engels componist was. Verder bevatte het programma onder meer werken van de Amerikaan Relly Rafmann, de Fin Jean Sibelius en enkele stukken uit de Russisch-orthodoxe liturgie van Pavel Chesnokov. Door de grote variatie in stijlen en bezettingen was het een afwisselend en kleurrijk concert.


De Lofzang van Maria (2006)

 

het Magnificat door de eeuwen heen. Dit lied van Maria in verwachting is immers de inleiding op het bijbelse kerstverhaal. Het werd door Hathor gezongen in een aantal prachtige composities uit een periode die ruim zes eeuwen beslaat – van gregoriaans tot modern, van uitbundige vrolijkheid tot adembenemende verstilling. Op het programma werken van onder anderen Johannes Martini, Giacomo Carissimi, Arvo Pärt en Vic Nees. Hoogtepunten van dit concert zijn de toonzettingen van J. C. Bach en Sammartini, met orkestbegeleiding.

Aan dit concert werd meegewerkt door:

Kamerkoor Hathor o.l.v. Hans Noyens
Esther Putter, sopraan
Ensemble o.l.v. Jörn Boysen


Hathor bij Rembrandt400 (2006)

 

Liedteksten over godsdienst, liefde en humor

Kamerkoor Hathor heeft als Leids koor zijn steentje bijgedragen aan het Rembrandtjaar, en heeft een aantal koorstukken uit de Gouden Eeuw ten gehore gebracht in een bijzondere presentatie waarin zang, beeld en voordracht tot een levendig geheel gesmeed zijn.

Speciaal voor deze gelegenheid werd de annex van het voormalige Weeshuis aan de Hooglandsekerkgracht getransformeerd in een waar microtheater.

Ontwerp en regie: Maarten Vonk.

Verder werkten mee: Coert Bremmers, blokfluit, Jörn Boysen, klavecimbel, Elske Tinbergen, cello en Maarten Vonk, verteller

Programma:
Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621) Psalm. 33 – Psalm 9 – Psalm 134
Jan Jacob van Eyck (1590-1657) Pavane Lachrymae – Doen Dafne Amarilleken – De eerste lickepot
Cornelis Thymensz Padbrué (1592-1670) Negenste kusje – Dat ick betovert ben – De Kruisbergh – Sevenste kusje – Van de Min
Jan Belle (?1552-?) O amoureusich mondeken root
Anoniem Mijn ziele treur!
Lupus Hellinck (1496-1541) Janne moye


uit de bron van BYZANTIUM

 

Een concert dat geheel in het teken stond van de kerkelijke muziek uit Midden- en Oost-Europa.

De muziek uit de Grieks-orthodoxe en die uit de Slavisch-orthodoxe liturgie zijn beide terug te voeren op de Byzantijnse rite, maar verschillen sterk van elkaar. De Griekse kerkmuziek is eenvoudig en vooral functioneel, de Russische daarentegen wordt gekenmerkt door een grote klankrijkdom. In de uitgevoerde werken – onder andere religieuze muziek van Tsjaikovski en delen uit de Vespers van Rachmaninov – komt deze ten volle tot zijn recht.

De muziek van de in 1928 geboren Tsjechische componist Zdenĕk Lukáš is weer geheel anders van karakter. De invloed van volksmuziek klinkt in zijn soms bijna vrolijk swingende Mis en Pater Noster duidelijk door.

met medewerking van Edith van Moergastel, altviool.

Sergej Rachmaninov
Concert voor koor – Slávoslóvïye velíkoye – Shestopsálmiye – Blazhén muzh

Zdenĕk Lukáš
Missa Brevis – Pater Noster

Grieks-orthodox
Tis Theos Megas – Apolitikia Anastasima – Kontaklon Christougennon – Aksion Estin

Peter Iljitsch Tschaikovsky
Iže Cheruvimy 1 en 3 – Tebe poem – Da ispravitsja – Svete tichij – Blagoslovi, duše moja


Het Hooglied op muziek toen en nu (2005)

 

Op 4 juni 2005 voerde Kamerkoor Hathor een programma uit met toonzettingen van verzen uit het Hooglied. Dit beeldrijke, oudtestamentische boek met teksten over de liefde zou dateren uit de tijd van Koning Salomon. Hoewel op het eerste oog sensueel van aard, gaven christelijke kerken er veelal de voorkeur aan deze teksten te betrekken op de verhouding tussen de gelovigen en diezelfde kerk. Bij hedendaagse componisten speelt deze opvatting minder een rol.

Beide groepen waren in dit programma vertegenwoordigd. Clemens non Papa en Nicolas Gombert behoren ongetwijfeld tot deze eerste categorie, terwijl de twintigste-eeuwse stukken van Gaston Nuyts en Andries Clement de teksten minder overdrachtelijk lijken op te vatten. Het meest recente stuk in de reeks was dat van de Leidse componist Joke Nauta, die haar bijdrage speciaal voor deze gelegenheid schreef.

Begin mei zong Kamerkoor Hathor een uitgebreide versie van dit programma in Rome, als onderdeel van een uitwisseling met het Coro Piccolo della Scuola Popolare di Musica di Testaccio.

Clemens non Papa: Veni electa mea – Tota pulchra es
Nicolas Gombert: Tota pulchra es – Hortus conclusus
Joke Nauta: Hooglied 6
Gaston Nuyts: Canticum canticorum – Salomonis – Caput II, Ego flos – Caput IV, Quam pulchra es amica mea – Caput V, Ego dormio – Caput VI, Dilectus meus descendit in hortum
Andries Clement: Hooglied I – Hooglied II


Werken van Franz Schubert en Johannes Brahms (2005)

 

Van Brahms werden een motet (‘Warum ist das Licht gegeben’) en wereldlijke liederen uitgevoerd.

Van Schubert zong Hathor ‘Mirjams Siegesgesang’, een koorlied over de doortocht van de joden door de Rode Zee. Mannen en vrouwen traden gescheiden op, in stukken voor mannen- respectievelijk vrouwenkoor, solist en piano.

ANDERE CONCERTEN

Concerten 2005-2010
Concerten 2011-2015
Recente Concerten
Komende Concerten