Dody Soetanto

Sinds december 2018 is Dody Soetanto de dirigent van het Leids Kamerkoor. Dody is geboren in Indonesië en behalve dirigent is hij ook bariton. Hij studeerde af in Klassieke zang bij Henny Diemer en Koordirectie bij Rob Vermeulen aan het Utrechts Conservatorium. Hij heeft gewerkt met de beste docenten en uitvoerend musici in Nederland, onder wie Rudolf Jansen, Vincent de Kort, Richard Egarr en Ed Spanjaard.

Sinds hij in Nederland is, is Dody regelmatig uitgenodigd om in concerten te zingen, zoals de Matthäus Passion en de Messiah, en voor verschillende operarollen. Hij zong bijvoorbeeld de rol van Malatesta in Don Pasquale en Alcindoro in La Bohème voor het De Nationale Reisopera in Resident Artist Program in Groot-Brittannië. Met de Dutch National Opera Academy zong hij de rol van Smirnov in The Bear en Bartolo in Le Nozze di Figaro. In producties van STUDIO32 voor het Grachtenfestival Amsterdam vertolkte hij de rol van Guglielmo in Cosi Fan Tutte en Il Conte in Le Nozze di Figaro. En met het Philips Symphony Orchestra trad hij op als Crown in Porgy and Bess. Dody zingt ook als solist en koorlid in diverse professionele koren, zoals Ribattuta Musica en SWARA vocal ensemble.

Als dirigent heeft Dody concerten gegeven met verschillende Nederlandse koren en ensembles. Hij dirigeerde in 2013 de educatieve projecten van het Groot Omroepkoor, waarin Russische koorwerken op het programma stonden. In Indonesië leidde hij van 2004 tot 2009 verschillende bekende koren die internationale koorcompetities in Azië en Europa hebben gewonnen. Dody dirigeert Leids Kamerkoor sinds 2019.