.

Zondag 2 Juni 2024, 15.15 uur
Pesthuis, Pesthuislaan 7, Leiden

o.l.v. Dody Soetanto

Wanneer de voorjaarsbloemen weer verschijnen … dan slaat de liefde toe. Shakespeare heeft er veel over geschreven. Maar wie zijn teksten op muziek wil zetten, staat voor een grote uitdaging: hoe doe je op een eigentijdse manier rechtaan de kwaliteiten van deze grootmeester van de literatuur? John Rutter en George Shearing zijn daar beiden erg goed in geslaagd. Rutter schreef zijn Birthday Madrigals – op teksten van Shakespeare en tijdgenoten – voor de 75e verjaardag van jazzpianist Shearing, en Shearing beantwoordde dat cadeau enkele jaren later met zijn Songs and Sonnets from Shakespeare. Dit bijzondere geheel klinkt nu eens uitbundig en jazzy en dan weer romantisch, ironisch of verstild.

Dat ook zeer oude verhalen nog steeds tot de verbeelding kunnen spreken bewijzen de fabels van Aesopus. Via energieke staccato’s laat de Engelse componist Bob Chilcott Aesop’s Fables weer tot leven komen.

Het voorjaar is het seizoen van de liefde, maar ook van het licht. En licht is in dit programma van het Leids Kamerkoor een belangrijk thema. In Lux Aeterna van Edward Elgar staat het eeuwige licht centraal. En in Sure on this Shining Night van de Amerikaan Morten Lauridsen zingen de mannen over een nachtelijk verlangen naar Elysium, het paradijs uit de Griekse mythologie.

Het Baskische lied Izar Ederrak van de uit Noord-Spanje afkomstige Josu Elberdin verhaalt over ‘de mooie ster’. Maar het bijzonderste stuk van het programma is misschien wel Stars van de Letse componist Ēriks Ešenvalds, waarin de koorleden tijdens het zingen gezamenlijk het begeleidende glasorgel bespelen op zorgvuldig gestemde wijnglazen. Het effect is adembenemend.

Kortom, wie op zondagmiddag 2 juni in het Pesthuis naar het Leids Kamerkoor komt luisteren, zal niet alleen een boeiende middag beleven, maar is daarna ook weer een culturele ervaring rijker.

<18 of student : € 12 Volwassane : € 18 Aan de zaal: € 20

Klik hier om je kaarten te bestellen.

ANDERE CONCERTEN

Concerten 2005-2010