Bloemlezing
Koormuziek Uit Alle Windstreken
Zaterdag 9 november 2024
Hooglandse Kerk, Leiden
Gezamenlijk concert van het Leids Kamerkoor en gemengd vocaal ensemble Florilegium uit Leuven
o.l.v. Dody Soetanto en Elizaveta Agrafenina
Leiden ontmoet Leuven
Het najaar van 2024 stond voor het Leids Kamerkoor in het teken van een culturele uitwisseling met gemengd vocaal ensemble Florilegium uit Leuven. Daarvoor hebben we uit de rijke koortraditie van beide steden én brengen we de culturele achtergronden van onze dirigenten tot klinken geput.
Polyfone muziek uit de Lage Landen verbindt Leiden en Leuven muzikaal. Waar Leiden de bekende Leidse Koorboeken heeft, beschikt Leuven over het Septiesme livre des chansons à quatre parties, een destijds zeer populair koorboek dat is uitgebracht door de Leuvense muziekdrukker en -uitgever Phalesius.
De polyfone koormuziek uit deze 16e-eeuwse verzamelbundels kwam prachtig tot haar recht in de Hooglandse Kerk in Leiden en de aula van het Maria Theresiacollege in Leuven, waar onze concerten plaatsvonden.
Daarnaast zongen we koormuziek uit Noorwegen, waar de Leuvense dirigente vandaan komt, en uit Indonesië, het vaderland van onze eigen dirigent. Soms zongen beide koren samen, soms apart. Daarmee zorgden we voor een gevarieerd en boeiend concert met een programma dat vijf eeuwen overbrugt en dat Oost en West verbond.
.
Leids Kamerkoor Voorjaarconcert 2024: S(w)inging Shakespeare
Zondag 2 Juni 2024
Pesthuis, Leiden
o.l.v. Dody Soetanto
Wanneer de voorjaarsbloemen weer verschijnen … dan slaat de liefde toe. Shakespeare heeft er veel over geschreven. Maar wie zijn teksten op muziek wil zetten, staat voor een grote uitdaging: hoe doe je op een eigentijdse manier rechtaan de kwaliteiten van deze grootmeester van de literatuur? John Rutter en George Shearing zijn daar beiden erg goed in geslaagd. Rutter schreef zijn Birthday Madrigals – op teksten van Shakespeare en tijdgenoten – voor de 75e verjaardag van jazzpianist Shearing, en Shearing beantwoordde dat cadeau enkele jaren later met zijn Songs and Sonnets from Shakespeare. Dit bijzondere geheel klinkt nu eens uitbundig en jazzy en dan weer romantisch, ironisch of verstild.
Dat ook zeer oude verhalen nog steeds tot de verbeelding kunnen spreken bewijzen de fabels van Aesopus. Via energieke staccato’s laat de Engelse componist Bob Chilcott Aesop’s Fables weer tot leven komen.
Het voorjaar is het seizoen van de liefde, maar ook van het licht. En licht was in dit programma van het Leids Kamerkoor een belangrijk thema. In Lux Aeterna van Edward Elgar stond het eeuwige licht centraal. En in Sure on this Shining Night van de Amerikaan Morten Lauridsen zongen de mannen over een nachtelijk verlangen naar Elysium, het paradijs uit de Griekse mythologie.
Het Baskische lied Izar Ederrak van de uit Noord-Spanje afkomstige Josu Elberdin verhaalt over ‘de mooie ster’. Maar het bijzonderste stuk van het programma was misschien wel Stars van de Letse componist Ēriks Ešenvalds, waarin de koorleden tijdens het zingen gezamenlijk het begeleidende glasorgel bespelden op zorgvuldig gestemde wijnglazen. Het effect was adembenemend.
.
Leids Kamerkoor Jubileumconcert: De Kracht van de Vrouw
Zondag 26 November 2023
Theater Ins Blau, Leiden
Jubileumconcert van het Leids Kamerkoor o.l.v. Dody Soetanto
M.m.v. DansBlok
Hildegard von Bingen
Judith Bingham
Frieda Gustavs (première ZAN)
Anna Lapwood
Clara Schumann
Tadeja Vulc
In ons koor zijn de stemmen van mannen en vrouwen al 35 jaar mooi met elkaar in balans. Dat de stem van de vrouw wordt gehoord, was echter niet altijd vanzelfsprekend – en dat is het helaas nog steeds niet overal. Maar ook al kost het tijd, haar stroom laat zich niet indammen, en vormt de stenen bedding naar haar wil. Daarom brengen wij een ode aan de kracht van de vrouw.
We lieten ons omarmen door de vrouwelijke wijsheid: liederen van Hildegard von Bingen en Tadeja Vulc over dit thema vormden de opening en afsluiting van het concert. We vierden vrouwen die muziek schreven in tijden dat componeren als mannenwerk werd beschouwd. En dat terwijl de beschermheilige van de muziek een vrouw is: Sint-Caecilia. Zij inspireerde Benjamin Britten midden in de Tweede Wereldoorlog tot een loflied dat wij laten klinken. Tijdens diezelfde oorlog vonden vrouwen in een Japans interneringskamp hun kracht in samen zingen. Op basis van hun herinneringen aan het Largo uit Antonín Dvořáks ‘Uit de Nieuwe Wereld’ maakten twee Britse vrouwen een bewerking voor vrouwenstemmen die nu nog steeds ontroert.
Ter ere van ons zevende lustrum trakterden we ons publiek op een intermezzo door de krachtige vrouwen van het professionele Leidse collectief DansBlok. Zij dansten een deel uit hun nieuwe voorstelling Ballen los, een ode aan vrouwelijke kracht en kwetsbaarheid
Het hoogtepunt van ons concert was een nieuwe compositie die Frieda Gustavs in opdracht van het Leids Kamerkoor heeft geschreven: ZAN. De tekst van de compositie is geschreven door koorlid en schrijver Heidi Aalbrecht. Zij heeft op een prachtige manier verschillende elementen rondom de kracht van de vrouw met elkaar verweven.De titel is ontleend aan de vrijheidsleus Zan, zendegi, azadi van Iraanse vrouwen die demonstreren tegen het regime. Het resultaat was wonderschoon en gaat tijdens ons concert in wereldpremière.
Zaterdag 3 juni 2023
Petruskerk, Lammenschansweg 40a Leiden
Het Leids Kamerkoor bestaat 35 jaar! Dat vierden wij met een opzwepend muziekfeest met orkest en solisten. Op het programma stonden drie werken met een uitgesproken karakter.
Geïnspireerd door een mystiek middeleeuws gedicht laat componist Ola Gjeilo in Dark Night of the Soul het koor een dialoog aangaan met piano en strijkorkest. Nu eens begeleidt de piano het koor, dan weer zijn de rollen omgekeerd. De emoties van het gedicht ontvouwen zich in uiteenlopende muzikale sferen – van verlangen tot genade.
Met zijn Chichester Psalms treedt componist Leonard Bernstein buiten de gebaande paden. Psalmen en een kerkorgel? Ja, natuurlijk! Maar Bernstein voegt daar harp, percussie en strijkers aan toe, en bovenal zijn eigenzinnige stijl. Zijn Chichester Psalms zijn nu weer overweldigend, dan betoverend en altijd verrassend.
We sloten het fiesta de la música af met een feestelijke mis. Martín Palmeri gaf zijn Misa a Buenos Aires niet voor niets de bijnaam Misatango. Met begeleiding van accordeon, piano en strijkorkest swingt deze mis van het Kyrie tot het Agnus Dei. De noten dansen de tango, tot zij in de laatste maten de rust vinden in Dona nobis pacem.
Programma
Ola Gjeilo – Dark Night of the Soul
Leonard Bernstein – Chichester Psalms
Martín Palmeri – Misa a Buenos Aires
Leids Kamerkoor Najaarsconcert 2022: INFINITY
Zaterdag 12 november 2022
Sint-Petruskerk, Leiden
Elk einde is een nieuw begin. In Infinity bezingt het Leids Kamerkoor de reis van het leven, in
wonderschone muziek van voornamelijk hedendaagse componisten. Geboorte, leven, sterven
en wat daar mogelijk na komt, worden in de kunst vaak vergeleken met ontwaken, de dag
doorbrengen, tot rust komen en inslapen. Dit programma volgt deze opbouw. We staan voor
dag en dauw op om met Ola Gjeilo naar het noorderlicht te kijken. Eric Whitacre opent onze
ogen. We beleven de liefde met Morten Lauridsen en genieten van Musicks Empire, het rijk
van de muziek. De ruimtelijke compositie Cantilene van onze vorige dirigent, Jeroen
Spitteler, is een akoestische weergave van de indrukken van de dag. Hoe alles aan het einde
van de dag tot rust komt, bezingen we in een prachtig lied dat Anneke Wittop Koning in 2018
speciaal voor het Leids Kamerkoor heeft gecomponeerd: The sun is couched. Andere
hoogtepunten van het programma zijn gerelateerd aan de eeuwige rust en het eeuwige leven,
onder meer verklankt in de indrukwekkende koorwerken Agnus Dei van Samuel Barber en
Lux Aeterna van Edward Elgar. De titel van dit meeslepende programma is ontleend aan
Infinity van de Noorse componist Kim André Arnesen, die de mensheid erop wijst dat we in
de oneindigheid van het heelal toch ons moment in het hier en nu moeten benutten, omdat we
maar één kans hebben. Kiezen we voor het licht of voor de duisternis? Zullen we verrijzen of
vallen? Of is er toch altijd nog dat nieuwe begin?
Programma
Northern Lights Ola Gjeilo
La Rose Complete Morten Lauridsen
Oculi Omnium Eric Whitacre
Musicks Empire Lloyd Pfautsch
Esti Dal Zoltán Kodály
The Sun is couched Anneke Wittop Koning
Trilo Bengt Ollen
Weary with toil,
I haste me to my bed Paweł Łukaszewski
Cantilene Jeroen Spitteler
Da Pacem Domine Arvo Pärt
Agnus Dei Samuel Barber
They are at rest Edward Elgar
Lux Aeterna Edward Elgar
Infinity Kim André Arnesen
Leids Kamerkoor nam deel aan tentoonstelling Trinity
Dinsdag 28 Juni 2022, Hooglandse Kerk
Op 28 juni 2022 opende de expositie “Trinity”, met drieluiken van hedendaagse kunstenaars, inclusief Kees Kranenburg, lid van het Leids Kamerkoor.
Er was werk te zien van Casper Faassen, Allart Lakke, Inge Reisberman, Remi de Ligny, Marjolein van Haasteren, Izaak Zwartjes, Thijs Kelder, Paul Cremers, Peter Zuur, Vincent Icke en Tim Juffermans.
’s Avonds was er een openingsevenement met wetenschap,dans en kunst, naast de drieluikententoonstelling zelf inclusief zang door het Leids Kamerkoor. We bracheten de publiek een modern drieluik programma.
DRIELUIK
I. awakening, love, dance, movement
Northern Light Ola Gjeilo
Hela Rotan K.Steven
Ahtoi Porosh Y.B.Susanto
II. transition, a slumber, a way to rest
Musick’s Empire L.Pfautsch
Trilo Bengt Ollen
Cantilene J.Spitteler
III. eternal rest
Da Pacem Domine A.Pärt
Immortal Bach Knut Nystedt
Meer informatie over de expositie vindt u in de brochure.
Op zaterdag 11 juni en zondag 12 juni 2022 brachten ConcertoValiante Barok en het Leids Kamerkoor werk van meesters van de klassieke muziek
Zaterdag 11 Juni 2022, Emmauskerk, Den Haag
Zondag 12 Juni 2022, Petruskerk, Leiden
Henry Purcell Abdelazer Suite:nr. 1 Ouverture en nr.2 Rondeau
Mozart Ouverture Le nozze di Figaro
Händel Dixit Dominus
Pärt Da pacem Domine
Haydn Nelsonmis
Dirigent Dody Soetanto
Sopraan Deasy Hartanto
Mezzo sopraan Diamanto Christoforidou
Tenor Edmond Chu
Bas Yuichi Sakai
ConcertoValiante Barok en het Leids Kamerkoor brachten werk van meesters van de klassieke muziek.
In de Nelsonmis van Joseph Haydn voegen koor en solisten zich bij het orkest. Zelf noemde Haydn dit werk simpelweg Missa. In de 19e eeuw kreeg het de bijnaam Nelsonmis, omdat toen Haydn de mis componeerde, de Britten onder leiding van admiraal Nelson Napoleon versloegen. De trompetten in het Benedictus werden gezien als symbool voor de Britse overwinning. In werkelijkheid had Haydn de mis al af toen dat nieuws bekend werd, maar de naam is blijven hangen.
Van barokcomponist Georg Friedrich Händel staat het eerste deel van Dixit Dominus op het programma. Dit is Händels toonzetting van Psalm 110 De Heer spreekt tot mijn heer. De destijds 22-jarige componist verwerkte hierin inzichten die hij had opgedaan tijdens een studie naar de Italiaanse opera.
Een van de grootste hedendaagse klassieke componisten is Arvo Pärt. Twee dagen na de aanslagen in Madrid van 11 maart 2004 begon hij aan de compositie Da pacem Domine, ‘Geef ons vrede, Heer’. Het Leids Kamerkoor zongen dit contemplatieve werk voor u.
Najaarsconcert 2021: O Radiant Dawn!
Zaterdag 27 november 2021
Lokhorstkerk Leiden
Het was ons eerste liveoptreden in twee jaar en wat hebben we ervan genoten! Er kan niets op tegen het gevoel van samen de in muziek gevangen verhalen en emoties over te brengen op het publiek. Als ieder koorlid alles geeft en de verbinding ervaart met alle anderen. Dat maakt ons tot een koor. Wel voelden we een gemis: onze alt Mabelle en tenor Jan konden er door ziekte niet bij zijn. Aan hen hebben we het hoopvolle titellied van ons concert opgedragen: O radiant dawn!, dat we met de gedachte aan hen gloedvoller hebben gezongen dan ooit. Na afloop van het concert heerste een gevoel van grote vreugde dat we dit op de valreep van de nieuwe maatregelen nog hebben mogen doen. En hoe mooi is het dan om te merken dat onze muziek onze bezoekers geraakt heeft. Dat hoorden we na afloop en lazen we in deze mooie recensie in het Leidsch Dagblad.
Najaarsconcert 2019 : Triptiek
Zaterdag 16 November 2019
Lokhorstkerk, Leiden
Sinds de heropening van Museum De Lakenhal is het weer thuis: het baanbrekende drieluik Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden. Dit meesterwerk van de noordelijke renaissance was de inspiratiebron voor het programma Triptiek van het Leids Kamerkoor: drie delen met elk een eigen karakter, die samen één geheel vormen.
Met ons muzikale drieluik namen wij u mee naar drie stijlperioden en drie regio’s: de Italiaanse renaissance, de Britse romantiek en moderne Scandinavische koormuziek. Vanuit die drie perspectieven vertelde Triptiek het verhaal van de mens in zijn relatie tot de liefde, de dood en de natuur.
In de intieme sfeer van de Leidse Lokhorstkerk lieten we u ervaren hoe componisten in verschillende tijden universele thema’s op hun eigen manier verklankten – van een Italiaans madrigaal waarin een liefdeszieke man zijn hart lucht onder de sterren tot de kreten van Zweedse vissersvrouwen die hun mannen eindelijk zien terugkeren van zee. Zo bod dit drieluik een weidse blik op wat a-capellakoormuziek te bieden heeft, in een afwisselend programma waarin steeds weer iets nieuws te ontdekken is.
Open Monumentendagen 2019
Zondag 15 September 2019
Academiegebouw, Leiden
Open Monumentendagen 2019 vond plaats in september in heel Nederland. Duizenden monumenten, herkenbaar aan de Open Monumentendag-vlag, openden gratis hun deuren voor het publiek. Het Leids Kamerkoor o.l.v. Dody Soetanto zongen o.a. een deel van het komende najaarsconcert. We danken ons publiek voor een gezellige middag.
Programma
Sfogava con le stelle | C.Monteverdi |
Arsi e alsi a mia voglia | C.Monteverdi |
Death on the Hills | E.Elgar |
Bluebird | C.V.Stanford |
Farewell | C.V.Stanford |
De profundis | Vic Nees | Go Lovely Rose | E.Whitacre |
O’ve Lass Il bel Viso | M.Lauridsen |
Zie de officiële website van de Open Monumentendag voor meer informatie over het evenement.
Zomerconcert 2019 : Reflectie
Zondagmiddag 30 juni 2019, Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden
Rijzend uit donker koele vijvergrond heeft zij het licht gevonden en ontsloot toen blij het gouden hart. Nu rust zij peinzend op het watervlak …
Dit zomerse beeld van een waterlelie is afkomstig uit een gedicht van Frederik van Eeden, op muziek gezet door Herman Strategier. Het ving de essentie van ons zomerconcert, dat als thema reflectie had. Een bespiegelend programma dus, en het eerste grote concert van het Leids Kamerkoor onder leiding van onze nieuwe dirigent Dody Soetanto.
Reflectie is de basis om morgen beter te zijn dan vandaag. Dat was een mooie gedachte om de zomer mee in te gaan, een tijd die uitnodigt om na te denken over het leven en toekomstdromen. Maar behalve dat was Reflectie ook gewoon een heerlijk concert met prachtige en afwisselende muziek om van te genieten.
PROGRAMMA
O vos Omnes Tomás Luis de Victoria
Miserere Alessandro Scarlatti
O vos Omnes Carlo Gesualdo
De Profundis Vic Nees
Quatre motets pour un temps de pénitence Francis Poulenc
De Waterlelie Herman Strategier
De nevel dekt ons Johannes Verhulst
The Blue Bird Charles Villiers Stanford
Death on the Hills Edward Elgar
Water Night Eric Whitacre
Go Lovely Rose Eric Whitacre
O’ve Lass Il bel Viso Morten Lauridsen
De Leidse Hofjesconcerten 2019
Maandag 10 Juni om 11:30 en 12:30 uur
Ars Aemula Naturea, Pieterskerkgracht 9A, Leiden
Onder leiding van onze nieuwe dirigent Dody Soetanto bracht het Leids Kamerkoor tijdens het Hofjesconcert een deel van onze komende zomerconcert van 30 juni ten gehore. Met als thema ‘Spiegeling’ omvat het programma werken van Edgar Elgar (Death on the Hillls), Charles Villiers Stanford (The Blue Bird), Eric Whitacre (Water Night), Morten Lauridsen (O’ve Lass, Il bel Viso), Francis Poulenc (Quatre Motets pour un temp de penintence)
Voor meer informatie over de Hofjesconcerten Klick hier.
Kamerkorenfestival Hoorn 2019
Op zaterdag 25 mei namen we deel aan het kamerkorenfestival in Hoorn. Op deze dag gaven we niet alleen zelf een optreden, maar was er ook volop gelegenheid tot het beluisteren van de andere deelnemende kamerkoren, heel leerzaam en leuk! We deden mee aan de workshops voor zangers en dirigenten olv van Michel Meijer en Jos van Veldhoven. Tijdens deze workshops gingen we aan de slag met drie prachtige werken, die we ’s avonds in de slotpresentatie in de Oosterkerk gaan uitvoerden:
§ G.F. Handel, Hallelujah uit Messiah
§ J.S. Bach (toegeschr), Ich lasse Dich nicht (dubbelkorig motet, Anh. 159)
§ J.S. Bach, Nimm, was dein ist, openingskoor uit Cantate BWV 144
Zaterdag 25 mei 2019, Oosterkerk Hoorn (NH)
Leids Kamerkoor o.l.v. Dody Soetanto in Centrum De Regenboog (Zoetermeer) en Groenekerk (Oegstgeest)
Het Leids Kamerkoor bracht onder leiding van zijn nieuwe dirigent Dody Soetanto een schitterend a capella programma met als rode draad boetedoening en ontferming in het licht van het lijden van Christus. Op het programma stonden zowel oude als hedendaagse componisten. We hebben prachtige religieuze composities gezongen van Alessandro Scarlatti (Miserere), Carlo Gesualdo en Tomás Luis de Victoria (O vos Omnes), John Taverner (Mother of God & Funeral Ikos), Johannes Verhulst (De nevel dekt ons), Vic Nees (De profundis) en Francis Poulenc (Quatre Motets pour un temps de pénitence). Deze passieconcerten vonden plaats in het kader van de week voor Pasen, de Stille of Goede Week.
Dinsdag 16 april 2019, Groene of Willibrordkerk
Woensdag 17 april 2019, Centrum De Regenboog, Nathaliegang 263, Zoetermeer
Leids Kamerkoor in de Hooglandse Kerk
Het Leids Kamerkoor nam deel aan de serie Cantatediensten in de Hooglandse Kerk met Bach’s Cantate nr. BWV 72 ‘Alles nur nach Gottes Willen’. Het koor staat sinds december 2018 o.l.v. Dody Soetanto.
Dirigent: Dody Soetanto
Sopraan: Ardelia Padma Sawitri
Alt: Antoinette Stevens
Tenor: Edwin Poels
Orkest: leden van Collegium Musicum
Kistorgel: Gerard de Wit
Bach componeerde de cantate in zijn derde jaarcyclus voor de Derde zondag na Driekoningen. De voorgeschreven lezingen voor de zondag werden genomen van de brief aan de Romeinen, regels voor het leven ( Romeinen 12: 17-21 ), en uit het evangelie van Mattheüs, de genezing van een melaatse ( Mattheüs 8: 1-13). De cantatetekst werd geschreven door Salomon Franck, die de librettist van Bach was toen ze beiden voor het hertogelijke hof in Weimar werkten. Franck publiceerde het in 1715 in Evangelisches Andachts-Opffer , terwijl Bach de muziek veel later componeerde. Ihr, die ihr euch von Christo nennet, BWV 164, is een vergelijkbaar voorbeeld van Bach die zich wendt tot een tekst van Franck.
Het slotkoraal ‘Was mein Gott will, das g’scheh allzeit‘ werd geschreven door Albert, hertog van Pruisen in 1547. Het koraalthema (Zahn 7568) van Claudin de Sermisy verscheen voor het eerst in druk in de verzameling van seculiere liederen Trente et quatre chansons in 1528. Bach had het koraal eerder gebruikt als basis voor zijn koraalcantate Was mein Gott will, das g’scheh allzeit , BWV 111, gecomponeerd voor dezelfde gelegenheid in 1725.
Bach voerde de cantate voor het eerst uit op 27 januari 1726.Later gebruikte hij het openingskoor voor de Gloria van zijn Missa in G minor, BWV 235.
- Chorus: Alles nur nach Gottes Willen
- Recitative and arioso (alto): O selger Christ, der allzeit seinen Willen
- Aria (alto): Mit allem, was ich hab und bin
- Recitative (bass): So glaube nun
- Aria (soprano): Mein Jesus will es tun, er will dein Kreuz versüßen
- Chorale: Was mein Gott will, das g’scheh allzeit
Zondag 27 Januari 2019 in de Hooglandse Kerk, Leiden.
Jubileumconcert: Rossini – Petite Messe Solennelle
Zaterdagavond 17 november, de Tempelzaal in het Rijksmuseum van OudhedenZondagmiddag 18 november, het Groene Kerkje, Oegstgeest
Het Leids Kamerkoor bestaat 30 jaar. Onze grote jubileumconcerten vond plaats op 17 en 18 november. We voerden twee keer de Petite Messe Solennelle van Rossini uit. Een zeer uitdagend stuk, “Het werk is meer wervelend dan contemplatief en vergt van koor en solisten een uithoudingsvermogen en virtuositeit die minder gebruikelijk zijn bij liturgische muziek”, zodat we ons ook de tweede helft van ons lustrumjaar geen moment hoefden te vervelen.
Dirigent: Jeroen Spitteler
Piano: Femke de Graaf
Harmonium: David Jansen
Sopraan: Francis van Broekhuizen
Mezzosopraan: Elsbeth Gerritsen
Tenor: Guy Cutting
Bariton: David Visser
Open Monumentendag 2018
Zaterdag 8 September 2018
Marekerk, Leiden
Open Monumentendag 2018 vond plaats in september in heel Nederland. Duizenden monumenten, herkenbaar aan de Open Monumentendag-vlag, openden gratis hun deuren voor het publiek. Ter gelegenheid van dit evenement, was het Leids Kamerkoor, o.l.v. Jeroen Spitteler, uitgenodigd te zingen. Ditmaal een deel van het concert “And There Was a Great Calm”.
Zie de officiële website van de Open Monumentendag voor meer informatie over het evenement.
Zomerconcert: And There Was a Great Calm
Recensie Leidsch Dagblad 18 juni 2018 (klik hier)
“Het Leidskamerkoor maakt diepe indruk.”
“De première van Anneke Wittop Konings compositie (2018) op Wordsworth’ ’The sun is couched’ is werkelijk een hoogtepunt.”
(Lidy van der Spek)
Zondag 17 juni 2018
Lokhorstkerk, Leiden
Het is dit jaar 100 jaar geleden dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog – een oorlog die de wereld veranderde. Ervan overtuigd dat ze voor de goede zaak streden en na een korte veldslag als overwinnaars terug zouden keren, trokken soldaten enthousiast naar het front. Maar deze oorlog kende geen winnaars, alleen verliezers. De Eerste Wereldoorlog eiste miljoenen mensenlevens. Keizerrijken en koninkrijken verdwenen. Gezinnen en gemeenschappen raakten ontwricht. Een gevoel van totale zinloosheid bleef over.
Op 17 juni gaf het Leids Kamerkoor een concert met de titel ‘And There Was a Great Calm’. Met dit concert wilden wij niet alleen de verliezen van deze verschrikkelijke oorlog herdenken met de troostende schoonheid van muziek, maar ook het kostbare geluk koesteren van het leven in vrede en vrijheid.
Op het programma stond het ‘Requiem’ van Herbert Howells. Hij modelleerde dit stuk naar ‘A Short Requiem’, dat Walford Davies in 1915 componeerde ter nagedachtenis aan de gevallenen. Ook zongen wij ‘Funeral Ikos’ van John Tavener, dat tegenover de naderende dood het paradijs plaatst, en ‘Ecce quomodo moritur’ van Jacob Handl.
De vernietigingen van de oorlog werden weerspiegeld in twee stukken die gebaseerd zijn op de Klaagliederen van Jeremia over de verwoesting van Jeruzalem: ‘Caligaverunt oculi mei’ van Tomás Luis de Victoria uit 1585 en ‘Wie liegt die Stadt so wüst’ van Rudolf Mauersberger uit 1945. Hij componeerde dit stuk naar aanleiding van de verwoesting van Dresden, en de eerste opvoering was in de ruïne van de uitgebrande Kreuzkirche in die stad.
Een lied dat in Turkije steevast wordt gezongen bij herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog, is ‘Çanakkale İçinde’. De tekst is geschreven door een anonieme soldaat die naar het front gaat. Ahmet Adnan Saygun bewerkte dit volkslied tot een vierstemmig koorstuk. Van een heel andere aard, maar ook met een link naar de loopgraven, is ‘Trees’ van Ēriks Ešenvalds, die een gedicht van oorlogsdichter Joyce Kilmer op muziek zette. Maurice Ravel componeerde tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn enige a-capellawerk voor koor: ‘Trois chansons’, waarvoor hij zelf de teksten schreef. Hij bezingt daarin niet alleen het lot van de achtergebleven geliefde van een soldaat, maar ook de onttovering van de wereld: de tijd van sprookjes was voorbij.
Tot slot hadden wij ter gelegenheid van ons dertigjarig bestaan aan Anneke Wittop Koning gevraagd om speciaal voor het Leids Kamerkoor een nieuw werk te componeren, dat aansluit bij het thema van dit concert. Zij koos als uitgangspunt het gedicht ‘The sun is couched’ van William Wordsworth. Wij zijn er trots op dat dit prachtige lied bij ons op 17 juni in première ging.
Programma
Maurice Ravel | Trois Chansons |
Ahmet Adnan Saygun | Çanakkale İçinde |
Jacob Handl | Ecce quomodo moritur |
Herbert Howells | Requiem |
Rudolf Mauersberger | Wie liegt die Stadt so wüst |
Tomas Luis de Victoria | Caligaverunt Oculi Mei |
John Tavener | Funeral Ikos |
Anneke Wittop Koning | The Sun is Couched |
Ēriks Ešenvalds | Trees |
William Monk | Abide with Me |
Hofjesconcerten 2018
Maandag 21 mei 2018
ARS Aemula, Leiden
Topmuziek op toplocaties! Op 21 mei, tweede pinksterdag, was het Leids Kamerkoor uitgenodigd om te zingen tijdens de tiende editie van de Leidse Hofjesconcerten: een festival waar het Leidse publiek kon genieten van een keur aan artiesten en muziekstijlen in de prachtige ambiance van ruim twintig Leidse hofjes. Op deze mooie locaties – overdekt en in de open lucht – vonden tal van optredens plaats.
Wij zongen delen uit ons zomerconcert.
Bekijk het volledige programma op de website van de hofjesconcerten.
Korenontmoeting Leiden
Zondag 4 maart, Scheltema, Leiden
Op zondagmiddag 4 maart 2018 vond een eerste versie van ‘Korenontmoeting Leiden’ plaats in Het Scheltemacomplex aan de Marktsteeg 1 in Leiden. De middag was bedoeld voor koren die lid waren van de Contact Groep Leidskoren, dus afkomstig uit de Leiden en de regio.
14 koren hadden zich aangemeld, en zongen werken van de mooiste liederen uit hun repertoire. Tevens werd er een kort gezamenlijk lied ingestudeerd en uitgevoerd, gecomponeerd door Jetse Bremer.
Programma
Arvo Pärt | Bogorodjietse Djevo (1990) |
Jeroen Spitteler | Cantilene (2016) |
Benjamin Britten | The succession of the four sweet months |
Sergei Rachmaninov | Bogorodjietse Djevo |
Jetse Bremer | Zee-en-Water medley (samen met de andere koren) |
Kinderconcert: de muziek stroomt je oren in
Zondag 18 februari, Het Leidse Volkshuis, Leiden
In februari organiseerde het Leids Kamerkoor in het Volkshuis in Leiden een wel heel bijzonder concert, speciaal voor kinderen van 6 tot 106. Kinderen komen tegenwoordig veel met muziek in aanraking, maar erbij aanwezig zijn op het moment dat muziek wordt gemaakt, is toch echt een andere belevenis.
Dit concert, met twee voorstellingen van ongeveer 45 minuten, prikte de oren en de nieuwsgierigheid. Een verteller liet het publiek steeds weer nieuwe muzikale dingen ontdekken. En stilzitten was niet nodig, want dit concert was anders dan anders. De zangers liepen door de ruimte nodigen de kinderen uit om mee te bewegen. Het werd een interactieve en afwisselende muziekbelevenis, waarbij de muziek je oren in stroomde.
Programma
Anoniem 14de eeuw | Laudemus Virginem en Splendens Septigera (El Llibre Vermell de Montserrat) |
Jeroen Spitteler | Cantilene (2016) |
Healy Willan | Rise up, my love, my fair one |
Henryk Mikolaj Gόrecki | Hej, z gόry, z gόry |
Benjamin Britten | The succession of the four sweet months |
Arvo Pärt | Bogorόditse Djévo (1990) |
Sergei Rachmaninov | Bogorόditse Djévo |
Avondmuziek in de Dorpskerk van Kethel, Schiedam
Zondag 28 januari 2018, Dorspkerk Kethel, Schiedam
Op iedere vierde zondagavond van de maand (behalve in de zomermaanden) vindt er in de Dorpskerk van Kethel een ’Avondmuziek’ plaats waarin de vocale kerkmuziek een centrale plaats inneemt. Het Leids Kamerkoor is een van de koren die hier van tijd tot tijd zijn medewerking aan verleent, en wij hebben een selectie van werken uit ons “Ave Maris Stella”programma gezongen.
Ave Maris Stella
Zondag 17 december 2017, Lutherse Kerk, Leiden
Zij is de meest geportretteerde vrouw uit de kunstgeschiedenis. In talloze liederen wordt zij bezongen en toegezongen. En zij is onlosmakelijk verbonden met de decembermaand. Maria.
Er zijn zo veel prachtige liederen voor en over haar geschreven, dat slechts een kleine selectie daaruit al een boeiende reis door de muziekgeschiedenis oplevert. Het Leids Kamerkoor voerde zijn publiek graag mee van de 14e eeuw naar 2017.
En we hadden een verrassing in petto: speciaal voor de vrouwen van het Leids Kamerkoor componeerde Jeroen Spitteler The May Magnificat, op een gedicht van Gerard Manley Hopkins. Wij zijn er trots op dat dit lied, dat de woordenrijkdom van het gedicht in klanken vat, bij ons in première ging.
Programma
Trond Kverno | Ave Maris Stella (1976) |
Anoniem 14de eeuw | Stella Splendens In Monte (El Llibre Vermell de Montserrat) |
Mariam Matrem (El Llibre Vermell de Montserrat) | |
Jacob Clemens Non Papa (1510-1555) | O Maria Vernans Rosa |
Arvo Pärt | Bogorodjietse Djevo (1990) |
Sergei Rachmaninov (1873-1943) | Concert Voor Koor |
Edvard Grieg (1843-1907) | Ave Maris Stella |
Francisco Guerrero (1528-1599) | Ego Flos Campi |
Lars Jansson | To The Mothers of Brazil (2000) |
John Taverner | Mother of God, Here I Stand (2004) |
Jeroen Spitteler | The May Magnificat (2017) |
Klik hier om de poster te zien.
Open Monumentendag 2017
Zondag 10 September 2017, Pieterskerk, Leiden
Open Monumentendag 2017 vond plaats in september in heel Nederland. Duizenden monumenten, herkenbaar aan de Open Monumentendag-vlag, openden gratis hun deuren voor het publiek. Ter gelegenheid van dit evenement, was het Leids Kamerkoor, o.l.v. Jeroen Spitteler, uitgenodigd te zingen. Ditmaal een deel van het concert Cycles Poétiques – gedichten die door componisten als Britten, Hindemith en Lauridsen zijn vertaald in muzikale miniaturen.
Programma
Louis Andriessen | Un Beau Baiser |
Anoniem 14de eeuw | Virgo Splendens (El Llibre Vermell de Montserrat) |
Anoniem 14de eeuw | Laudemus / Splendens |
David Lang | I Lie |
Paul Hindemith (1895-1963) | O La Biche / Un Cygne (Six Chansons) |
Benjamin Britten (1913-1976) | The Evening Primrose (Five Flower Songs) |
Morten Lauridsen | La Rose Complete (Les Chansons des Roses) |
Sergei Rachmaninov | Bogorodjietse Djevo (Vespers) |
Zie de officiële website van de Open Monumentendag voor meer informatie over het evenement.
Zomerconcert 2017: Cycles Poétiques
Zondag 25 juni om 15.15 uur
Kapel R.K. Bonaventura College,
Leiden
Jeroen Spitteler, dirigent
Het boeket dat Benjamin Britten zijn vrienden Leonard en Dorothy Elmhirst in 1950 gaf voor hun 25-jarig huwelijk, zal nooit verwelken. Speciaal voor hen componeerde hij de liederencyclus Five Flower Songs. Samen met enkele andere 20e- en 21-eeuwse cycli vormden deze bloemenliederen het hart van het zomerse programma “Cycles Poétiques” van het Leids Kamerkoor.
Ondanks het feit dat het niet in het centrum van Leiden plaatsvond, maar in de kapel van het Bonaventura college, was de zaal afgeladen vol. Het publiek was heel enthousiast.
We zongen dan ook prachtige muziek, waaronder ‘Un Beau Baiser’ van L. Andriessen, ‘I lie’ van David Lang met een mooie solo door onze eigen Heidi Aalbrecht, en een paar bijzondere middeleeuwse canons. ‘Les Chansons des Roses’ van Morten Lauridsen was op het laatst bij ‘Dirait-on’ extra leuk omdat Aline ten Kate, een van onze alten, ons op de piano begeleidde.
De 3 liederen van Anneke Wittop-Koning, ‘the Earthen Door’ gingen erg goed. Gelukkig maar, want ze zat zelf in de zaal. Tenslotte zongen we ‘Sleep’ van R. Whitacre met de originele tekst, eigenlijk ‘Stopping by Woods on a Snowy Evening’, een gedicht van Robert Frost.
Onze dirigent praatte het geheel op een prettige manier aan elkaar, wat het voor de aanwezigen interessant maakte. We kregen veel complimenten van het publiek en kunnen tevreden terugkijken.
Programma
Benjamin Britten (1913-1976) | Five Flower Songs |
Paul Hindemith (1895-1963) | Six Chansons |
A. Wittop Koning | The Earthen Door |
Morten Lauridsen | Les Chansons des Roses |
Louis Andriessen | Un Beau Baiser |
David Lang | I Lie |
Eric Whitacre | Sleep |
Anoniem 14de eeuw | El Llibre Vermell de Montserrat |
Klik hier om de poster te zien.
Winterconcert 2017: van Schemer naar Licht
Zondag 29 januari, Petruskerk, Leiden
Jeroen Spitteler, dirigent
Midden in de winter, toen de dagen weer gingen lengen, bracht het Leids Kamerkoor het programma “Van schemer naar licht”. Stemmige koormuziek om ons door deze tijd heen te leiden. Met muziek van zowel oude als moderne componisten. De serene tijdloze klanken van Hildegard von Bingen, troostende polyfonie van Palestrina en Lassus. Maar ook eigentijdse klanken van Gjeilo, Pärt en Whitacre.
Programma
Orlande de Lassus | Miserere mei Domine |
Giovanni Pierluigi da Palestrina | Super Flumina Babylonis |
Ad te levavi oculos meos | |
Felix Mendelssohn | Herr, nun lässest du deinen Diener in Frieden fahren |
Arvo Pärt | Triodion |
Cyrillus Kreek | Taaveti Laulud |
Charles Villiers Stanford | Beati Quorum Via |
Eric Whitacre | Sleep |
Ola Gjeilo | Northern Lights |
Urmas Sisask | Benedictio |
Hildegaard von Bingen | De Sancta Maria |
Open Monumentendag 2016
zaterdag 10 september 2016, Hooglandse Kerk, Leiden
Open Monumentendag 2016 vond plaats in het weekend van 10/11 september in heel Nederland. Duizenden monumenten, herkenbaar aan de Open Monumentendag-vlag, opende gratis hun deuren voor het publiek. Ter gelegenheid van dit evenement, was het Leids Kamerkoor uitgenodigd te zingen.
Programma
Healey Willan | Rise up, my love, my fair one |
Fair in the face | |
Eric Whitacre | Three flowers songs – I hide myself |
Josquin des Prez | Mille regretz |
Jeroen Spitteler | Cantilene |
Nicolas Gombert | Amours vous me faictes gran tort |
Francis Poulenc | 8 chansons françaises – La belle si nous étions |
8 chansons françaises – Ah, mon beau laboureur | |
8 chansons françaises – Les Tisserands |
Zie de officiële website van de Open Monumentendag voor meer informatie over het evenement.
Zomerconcert 2016: Rise up, my Love !
Zondag 26 juni, Lokhorstkerk, Leiden
Jeroen Spitteler, dirigent
Zondag 26 juni gaven we een concert in de Lokhorstkerk, met de titel: ‘Rise Up, my Love’. Muziek over de liefde, en wat daarbij komt kijken..
Gevarieerde muziek, uit deze, de vorige maar ook uit de zestiende eeuw. Met een tekst uit het bijbelse Hooglied zetten we de toon voor de eerste helft. Het is meteen opletten geblazen, want het ritme is vrij en we moeten de dirigent goed volgen. Ook de ‘Three flower songs’, waarin veel triolen voorkomen, zijn een uitdaging. Vlak voor de pauze zetten we ons blokje oude muziek in met ‘Weep, o mine eyes’ van John Bennet. Dit zongen we uit het hoofd. In de pauze konden de aanwezigen tentoongestelde kunstwerken bewonderen van enkele van onze koorleden.
Na de pauze zongen we – wederom uit het hoofd – meer oude muziek, van Nicolas Gombert en Josquin Desprez, gevolgd door een modern stuk: ‘Cantilene’, een klankveld gecomponeerd door onze dirigent Jeroen Spitteler. Al zingend liepen we van onze plek af naar een schijnbaar willekeurig gekozen plaats om van de 16e in de 21ste eeuw te belanden.
Na het sfeervolle ‘Hej, z góry, z góry!’ uit ‘Five Kurpian Songs’ van Górecki brachten we de ‘Chansons Françaises’ van Francis Poulenc ten gehore. De vertalingen van de teksten werden vooraf op een originele manier voorgedragen door Jeroen en Heidi, resp. de dirigent en de schrijfster van de zeer geslaagde teksten.
Het publiek was enthousiast, dat bleek niet alleen uit het applaus maar ook uit de vrolijke gezichten. Sommigen van ons bogen iets te vaak naar hun ‘sinaasappelkistje’, wat ook ons op de lachspieren werkte..
Programma
Healey Willan | Rise up, my love, my fair one |
Fair in the face | |
Francis Poulenc | 8 chansons françaises |
Eric Whitacre | Three flowers songs |
Benjamin Britten | Rosa mystica |
Henryk Górecki | Five Kurpian songs |
Jeroen Spitteler | Cantilene |
Josquin des Prez | Mille regretz |
Nicolas Gombert | Amours vous me faites |
John Bennet | Weep, O mine eyes |
ANDERE CONCERTEN
Concerten 2005-2010
Concerten 2011-2015
Recente Concerten
Komende Concerten